Iklan

Isnin, 9 April 2012

Kaswi Pandan


Assalammualaikum..bertemu kita dipagi isnin yg cerah dan ceria..ke.. monday blues..he3..pagi nie saya entry kaswi pandan yg saya buat pagi ahad semalam...ari tu nak kat rumah CK ..tergoda jer nengok..tambahan pula saya suka kuih yg ada bau2 pandan nie dan susah nak jumpa org jual kaswi pandan ..ternyata sedappp kaswi pandan nie..tang sukatan gula tu mmg saya x ikutlah seperi yg disarankan oleh CK..emmm..nak jemput mmg dah abis so..buat sendirilah ye..he3
Minum bersama secangkir teh o kurang manis..




Resepi Asal : MyR
Sumber : CK

Bahan-bahan ( untuk 4/5 org mkn )

  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 1 1/2 cawan gula pasir (saya letak 1/2 cwn + 2 s/b)
  • 1 sb tepung ubi
  • daun pandan
  • sedikit perwarna hijau
  • 1 sk air kapur mkn
  • sedikit garam(gaul bersama kelapa parut)
  • 1/2 biji kelapa parut(putih shj)

 

Cara-cara

  1. blend sema bahan diatas kecuali kelapa parut & garam...
  2. tapis bahan yg telah di blend kedalam loyang...& kukus selama 30-40 minit...
  3. setelah masak sejuk kan terlebih dahulu...
  4. bolehla dipotong...&gaul bersama kelapa yg telah digaul bersama garam...blehla dihidang untk minum ptg @breakfast



2 ulasan:

  1. satu cawan gula tu pun dah manis kan... len kali aku pun nk kurangkan jugak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. yelah 1cwn mmg manis sgt..1/2 cwn + 2 s/b pada tekak ina pon manis..tapi oklah..kalau manis sgt mmg x sedap kaswi pandan nie..

      Padam