Iklan

Isnin, 26 Mac 2012

Sosej Blossom Bun





Assalammualaikum..buat roti nie gara2 godaan kak shiela  (sampai ati saya msj kat fb x nak jwb)..huhuhu..jadi saya pon mengulilah ptg semalam..uli tangan jer..(berpeluh peluh..hahaha..)
Alhamdulilah...berjaya jugak nak merasa roti sendiri..dohnya lembut sungguh..bila dah masak  buka jer oven bau cam kat kedai roti jer ...mmg SEDAP roti nie ..Thanks CMG..minta izin copy kat sini pula ye..





bentuk bunganya x berapa cantiklah..pestime buat..he3

Jemput..

Resepi Asal :  CMG



BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung (mat guna susu "everyday")
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram instant yeast
20 g mentega
125 ml air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)
10 batang sosej "Ayamas", celur sekejap, tos dan sejukkan
Mayonnaise secukupnya
Sos cili/sos tomato, secukupnya
Mix vege secukupnya


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis BM masing2).
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, bahagi doh kepada 10 bahagian sama besar (kurang lebih 50 g setiap satu). Ambil satu bahagian, canai memanjang, letak 1 batang sosej ayam dan bungkus, kemudian kerat kepada 8 bahagian (seperti dalam gambar).
  3. Kemudian, bentukkan seperti dalam gambar dengan menolak setiap bahagian keluar hingga keratan terakhir ditolak ketengah2 bahagian membentuk sebagai tampuk bunga. Tekan sedikit biar kelihatan kemas. Alih alam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Jarakkan antara satu sama lain. Buat hingga siap. Perap 45 minit.
  4. Sapu dengan baki telur tadi (30 gram) rata2. Tabur mix vege, kemudian paipkan sos cili/sos tomato dan juga mayonnaise. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 20 - 25 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan....

4 ulasan:

  1. waaa...sedapnyer...meh tuko ngan tat nenas nak tak?? dah lama tak buat roti...tp BM tu hari2 bekerja....buat donut..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ck..mari2 kita buat sistem bata..he3..

      Padam
  2. salam menjdi yee mcm kat kedai..."ye ke kita x jawab nnt nak cek....sampai hati tulis terasa uuuuuuuuuuuuuu hahhah x delah main2 jeeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam..jadiklah kak..jgn mare ye..nnt cepat tuuutttt..he3

      Padam