Iklan

Ahad, 11 November 2012

Donut Lembut Izah





Assalamualaikum..

Donut Lembut..sesuai sgt...sememangnya lembut dan sedap..
buat utk minum petang..byk pulak dpt. bagi saya yg berdua jer nie..

Resepi dari Izah Daut..dah lama intai2 kat dapur izah..minta izin copy kat sini pula ye..



DONUT LEMBUT SALUT COKLAT
by: izah

2 sk yis mauripan
1/4 cawan air suam
1sk gula

*satukan bahan diatas dan biar berbuih utk memastikan yis aktif.


3 cawan tepung gandum
4 sb gula
1/2 sk garam
2 sb susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air - kurang lebih
2- 21/2 sb butter / marjerin



Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sekata dan lubangkan tengah2 tepung. Tuangkan telur, air, yis dan marjerin. Uli sehingga llicin atau tidak melekat ditangan. Biar kan doh didalam bekas yang berttutup atau tutup menggunakan tuala lembab sehingga doh kembang.
Bila doh kembang tumbuk2 untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda.
Biar sebentar donut naik *15-20 minit* dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat.
Sedia dinikmati.



4 ulasan:

  1. INaaaa...aku datang bawak cc 2 bijik...cukup la utk ko 2 orang yer...tuko ngan donut 10 bj leh? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. CK...nakkkkk..meh2 byk ina frozenkan donut tu..hahaha

      Padam
  2. Balasan
    1. Ya Mas..mmg terbaik dan senang jer bahannya..terima kasih sudi singgah sini ye.

      Padam